![]() |
Hírek |
Csaknem 20 milliárd forintos beruházással megújult a váci vasútállomás épülete és vágányhálózata, új biztosítóberendezést telepítettek, valamint fedett peronok épültek.
50 évente van egy kisváros életében ilyen beruházás. Ezt mondta Vác polgármestere a vasútállomás hivatalos átadásán. Fördõs Attila szerint régi álmuk, vágyuk teljesült a váciaknak a megújított vasútállomással. A polgármester elmondta: naponta 6 ezren ingáznak Vác és Budapest között, és korántsem mindegy, hogy milyen érzésekkel, benyomásokkal szállnak vonatra Vácott.
- A finanszírozók, kivitelezõk mellett mindenekelõtt a váci polgároknak mondok köszönetet, éspedig a türelmükért, megértésükért, azért, hogy belátóak voltak a munkálatok idején. A korszerûbb vasúti közlekedés lehetõsége, a felújított vasútállomás csodálatos karácsonyi ajándék Vácnak - mondta az avató ünnepségen a város polgármestere.
A projekt keretében felújították a felvételi épületet, a vasúti pályát, és új üzemi épületeket építettek. Az utasforgalmi csarnokot kibõvítették, az utasoknak új szociális helyiséget alakítottak ki. Az utazóközönség eligazodását korszerû vizuális utastájékoztatási rendszer segíti. A megújult, tetõvel védett magasperonokat liftekkel is felszerelt gyalogos aluljárókon lehet megközelíteni. A Deákvár és a városközpont közötti kapcsolat javítása érdekében a Naszály úti aluljáró mellett új gyalogos és kerékpáros aluljáró létesült. Megújult a Kosdi úti közúti és gyalogos-kerékpáros-, valamint a Pacsirta utcai gyalogos aluljáró. Az állomást is könnyebb megközelíteni: ennek érdekében több mint 350 P+R és 3 K+R parkolót alakítottak ki, 70 kerékpártárolót telepítettek.
Naponta 31 ezer utas veszi igénybe a váci vasútvonalat, a Nyugati pályaudvarig tartó 30 perces menetidõ jóval kevesebb az autós utazásnál, így megvalósult az az uniós célkitûzés, hogy az egyénitõl a környezetkímélõ közösségi közlekedés felé tereljék az utasokat – errõl már Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkár beszélt.
A beruházással gyorsabb lett az áthaladás a váci vasútállomáson, ami azért fontos, mivel azon keresztül járnak a pozsonyi, prágai és berlini vonatok.
A helyettes államtitkár bejelentette, hogy a 2020-ig tartó uniós költségvetési idõszakban ezer milliárd forint jut a vasút fejlesztésére. Ebbõl 42 milliárd forintot különítettek el arra, hogy a nagyobb vasútállomásoknál megteremtsék a közvetlen autóbuszos kapcsolatot. Becsey Zsolt hozzátette: Vácott a vasúti mellett a közúti közlekedés is javul azzal, hogy 2020-ig négysávosra szélesítik az M2-es autópályát.
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató helyettese azt emelte ki, hogy a váci vonal a teljes 7700 kilométeres országos hálózatnak mindössze 0,8 százaléka, de ezt használja a fizetõ utasok 9 százaléka.
- A vasúttársaság 2004-ben ezeken a vonalakon vezette be az integrált ütemes menetrendet és a zónázó közlekedést, amely az utasok számára egyszerûen megjegyezhetõ, egyenletes indulási idõpontokat és rövidebb menetidõket biztosít. A december 13-án életbe lépõ 2015/2016-os menetrend továbbra is ütemesen közlekedõ járatokat biztosít a Budapest és Vác között utazók számára.
Mosóczi László, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ (NIF) Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a beruházás részleteirõl beszélt. Elmondta: a vasútállomás és a vágányhálózat felújítása, a peronok kialakítása és az egyéb építés 14,8 milliárd forintba került. A biztosító berendezés és a távközlési létesítmények megvalósítása további 4,9 milliárd forintot tett ki. Ezek 85 százaléka volt uniós forrás.
- A történelmi vasútvonal fejlesztése fontos állomása volt a hazai vasút korszerûsítésének, európai színvonalra emelésének. Az elmúlt uniós költségvetési idõszakban 540 kilométer vasútvonal újult meg, a 2020-ig tartó idõszak támogatásából pedig jövõre elkezdõdik 130 kilométernyi további felújítás.
Feladó: Városháza