Miután sem a gödi akkugyár ellen harcoló civilek, sem a Momentum, az LMP és a Párbeszéd politikusai nem nyugodnak bele, hogy az egységes környezethasználati engedély áprilisi felfüggesztése ellenére tovább dübörög a Samsung-gyár, szerdán közleményt adott ki a Pest Vármegyei Kormányhivatal. Ebben azt írták,
„A bíróság döntése a sajtóban megjelent hamis állításokkal ellentétben nem azt jelenti, hogy a gyár teljes működését fel kell függeszteni, hanem azt, hogy azokat a tevékenységeket kell a vállalatnak korlátozni, amelyekhez egységes környezethasználati engedély szükséges. Így elsődlegesen az üzemben jelenleg összesen legfeljebb 50 MWth névleges hőteljesítménnyel üzemeltetheti a kazánokat, a működését erre a szintre kell korlátozni, valamint más tevékenységek mértékét is az egységes környezethasználati engedély nélkül végezhető szintre kell csökkenteni”.
Azt is leszögezték: a bíróság döntésének betartása kötelező a vállalkozásra nézve, a kormányhivatal ezt folyamatosan figyelemmel kíséri.
Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón a civilek tiltakozását kampányfogásként értékelte, és azt mondta, a hatóság (a közleményben foglaltaknak megfelelően) minden bizonnyal ellenőrzi, hogy a Samsung betartja-e az előírtakat, nincs itt semmi látnivaló, le lehet zárni a témát.
A Telex viszont megkérdezte a a környezetvédelmi joggal foglalkozó EMLA Egyesület igazgatóját, aki szerint
a kormányhivatal több szempontból is szándékosan félreértelmezi a vonatkozó szabályokat.
Elsőre például azzal, hogy a határértékek a hőtermelés körében nem a tényleges fogyasztásra, hanem a kapacitásra vonatkoznak, vagyis egy üzemnek akkor is szüksége van környezethasználati engedélyre, ha nem működik a teljes kapacitásán, de akkora teljesítményű berendezése van. Az erről szóló szöveg szerint ugyanis egységes környezethasználati engedélyhez kötött a „tüzelőanyagok égetése legalább 50 megawattóra teljes névleges bemenő hőteljesítménnyel rendelkező létesítményekben”, és „anyagok, tárgyak vagy termékek felületi kezelése szerves oldószerekkel (..) 150 kg/óra vagy 200 tonna/év oldószer-fogyasztási kapacitás felett.”
Vagyis mivel a Samsung kazánjainak több mint 100 megawattóra a kapacitásuk, azokat be sem lehetne gyújtani a mostani helyzetben.
Ráadásul az is kérdés, hogyan ellenőrzi a kormányhivatal a hőtermelést, hiszen annak folyamatos figyeléséhez minden kazán mellett folyamatosan kellene állnia egy kormánytisztviselőnek. A gyártósorok leállításáról nem is beszélve.
A hatóság azt is írta, hogy „az egységes környezethasználati engedélyhez nem kötött működés korlátozására a kormányhivatalnak a bírósági végzés alapján sincs jogi lehetősége.” Vagyis szerintük a gyár adott határértéket meg nem haladó működésébe nem tudnak beleszólni. A szakértő szerint ez sem teljesen igaz. Azoknak a gyáraknak, amelyeknek nincs szükségük egységes környezethasználati engedélyre, szükségük van egy olyan kormányhivatali dokumentumra, amely igazolja, hogy nincs jelentős hatásuk a környezetre. Szintén szükségük van egy telephelyengedélyre, amelyet a jegyző állít ki – a Samsungnak azonban ez utóbbi nincs meg.
Egy telephelyengedély nélkül működő gyárat pedig a helyi jegyzőnek kellene bezáratnia, de a Samsunggal ez sem történt meg.
De ha még igaz is lenne, ami a kormányhivatal közleményében áll, akkor a gyártást a kapacitás 1,38 százalékára kellene csökkenteni. Vagyis minden 72 gyártósorból 1 működhetne. A lap egymástól független forrásai azt állítják, hogy ez nem történt meg, a Samsung nem vette vissza a termelését a kapacitása 1,38 százalékára.
Ebből nyilván következik az is, hogy a kormányhivatal nem mond igazat, amikor azt mondják, hogy a bírósági végzés betartását folyamatosan figyelemmel kísérik.
Kiss Csaba azt mondja, mindezzel együtt a gyár engedély nélküli működése rövid időn belül véget fog érni, mert a másodfokon eljáró bíróság várhatóan megváltoztatja az első fokon eljáró bíróság végzését.
Ha ez megtörténik, akkor a Samsungnak ismét érvénybe lép a környezethasználati engedélye, és ismét annak megfelelően folytathatják a hőtermelést és a gyártást.