40 nap elegendő arra, hogy rutinszerű szokásaink legyenek, 60 nap alatt pedig sejtszinten alakulhat ki egy-egy szokás. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyen példát mutatnak a felnőttek a gyermekeknek. A tudatos minta-átadásra hívja fel a figyelmet a Váci Waldorf Iskola programsorozat, ahol közel 200 gyermek oktatását, fejlesztését végzik.
Szülőknek szól a Korunk kihívásai című Waldorf előadássorozat, melynek keretében az értő figyelem kialakításában is segíti az érdeklődőket. A soron következő előadás témája a médiahasználat lesz, ezen belül a függőségek kialakulásának vizsgálata, de a programban részt vevő tanulók szülei a szokásrendszerek kialakításáról is információkat szerezhetnek.
„Azzal fogunk mi foglalkozni, hogy a különböző függőségek, különböző dolgok, különböző minőségek kialakulása az életünkben hogyan gyökerezik a szokások kialakításában. Fontosnak tartjuk, mint minden másban a szülői edukációt, mert az oktatás zajlik egyrészt a klasszikus módon a termekben, tanár-gyermek kapcsolatban, másrészt nagyon fontos az, hogy mi a helyzet a családban” – részletezte a fejlesztő pedagógus Urbányi Ágnes.
Fontos, hogy a szülő is motivált legyen, cselekvéssel tudja támogatni a gyermek működését. Mivel a gyermek a szülőt tükrözi vissza, lényeges szempont, hogy a családban milyen szokásrendszerek alakulnak ki– tette hozzá Urbányi Ágnes. A média függőség egész kisgyermekkorban kialakulhat, hívta fel a figyelmet a Váci Waldorf Iskola tanára.
„Ma már van egy olyan kategória, hogy virtuális autizmus. Ez nem a hagyományos, gyógyíthatatlan, visszafordíthatatlan probléma, az autizmus, hogyha kicsi gyereket levesszük a képernyőről, akkor 3-4 hónap alatt visszaáll a normál működésébe”
Itt van a szülő felelőssége, hiszen a gyermek őt másolja csak úgy gesztusaiban, mint szófordulataiban. Intő jel lehet például a gyermek kontrollálhatatlan dühkitörése. A visszatérő szokások alkalmazása – ez a waldorfi nevelés egyik alappillére– mondta el a fejlesztő pedagógus a híradónak. A gyermek a család szokásrendszerében, a családban a legérzékenyebb pont.
„Mindig ő a patológiás tünethordozó. Mivelhogy ő veszi fel, mint egy nyitott érzékszerv, a szülőktől, környezettől azokat a minőségeket, amiket ott lát. Ebben a korai életszakaszban kb. 7 éves korig szinte kontrollálatlanul az érzékek, benyomások áldozata a kicsi gyermek”
Ő még nem tudja meghatározni, hogy mi az, amit fel szeretne venni a környezetéből. Minden, ami onnan áramlik felé, azt átveszi. A szokásnak folyamata és üzenete is van, hiszen a ritmusosan visszatérő folyamatok beépülnek. Ha pozitívak, akkor építenek, ha negatívak, akkor visszafognak – figyelmeztetett Urbányi Ágnes.