Se bank, se hatóság nem kér telefonon személyes vagy számlaadatokat.
180-200 bejelentés érkezett a helyi rendőrkapitányságra online csalásokkal kapcsolatban az idén. Ezért közös megbeszélésre invitálták az intézmény -és városvezetőket, a bankok fiókigazgatóit, otthonok, iskolák vezetőit. Ennek az előadásnak már volt előzménye korábban – mondta el a Híradónak Mórocz József alezredes.
Az esemény célja az információcsere, a hasznos felhívások terjesztése és a megelőzés, hiszen minél többen tudnak róla, annál kevesebben esnek áldozatul.
„A legfontosabb, hogy senkit nem hív fel a bankfiók, rendőrség, hogy biztonsági kódot kléjen tőle. CVC-kódot senki hivatalosan nem kérhet senkitől. Ezért ha valakinek nem gyanús a kommunikáció, amikor eljutunk addig, hogy CVC kód, legalább akkor legyen gyanús. Ha ott megszakítja valaki a kommunikációt, és nem adja ki a kódját, akkor biztos, hogy nem fog károsodni.”
A bűnügyi osztályvezető felhívta a figyelmet: ne töltsünk le semmit a készülékünkre, ilyen kérése hivatalos szervnek biztosan nem lesz. Ha mégis letöltést kezdeményezünk, onnantól tévúton járunk, és valószínűleg egy csalónak töltögetjük az adatainkat – hangsúlyozta. Amikor eljutunk a CVC-kódig, ott van a probléma. Érdemes kérdéseket feltennünk ilyenkor, valamint visszahívást kérni.
A kiberbűnözés tipikus esete a banki csalás. Az első és legfontosabb a megelőzés – hívta fel a figyelmet Sándor István, az egyik legnagyobb váci bankfiók vezetője. Amikor már megtörtént a baj és csalás áldozatává vált valaki, mind a bank, mint pedig a rendőrség korlátozott lehetőségekkel bír – tette hozzá.
„A legfontosabb, hogy amennyiben a bank kezdeményez hívást, az online csalások tipikus esete, hogy a csalók telefonon keresik meg az ügyfeleket, amit a bank biztosan nem kér, azok a banki tranzakciók elvégzéséhez szükséges adatok, a kártyaszám, pinkód, CVC-azonosító, de akár mondhatom a számlaszámot is. Ha ilyen információt szeretne megtudni a telefon másik végén lévő elkövető, az mindenképpen gyanús kell, hogy legyen.”
Javaslata szerint ilyenkor azonnal szakítsuk meg a hívást, és jelentsük be a bankfiókban. Ha valaki ténylegesen csalás áldozata lett, akkor a lehető leggyorsabban lépjen kapcsolatba a bankjával és tiltsa az azonosítóit, ezt követően a rendőrségen kell feljelentést tenni.